אתגר האנרגיה

הגירת המשק והכלכלה מדלק פחמן לדלק מימן

 

 

האתגר של ישראל

 

·       לנצל קרינה סולארית כמקור אנרגיה ומימן כחומר דלק

·       לבטל את הפחמן כחומר דלק ולסלק את הסיכונים הכרוכים בשימוש בפחמן

·       לבצע מעבר מיידי והמוני למימן סולארי ללא בזבוז זמן ומשאבים על פתרונות ושלבי ביניים לא חיוניים

·       לעצב חלופה הנשענת על משאבים קיימים וזמינים המבוססת על כדאיות כלכלית ורווחיות עסקית לכלל המשק ושאינה חורגת מהישג היד של כלל האוכלוסייה.

·       להתבסס על טכנולוגיות מוכרות ומוכחות שבחזית הטכנולוגיה

·       להקים רשת לאומית מבוזרת לאספקת אנרגיה המושתתת על יחידות ייצור בבעלות הצרכנים

 

פירוט:

בהקשה על "אתגר האנרגיה" ניתן לקבל מסמך המפרט את המענים
לאתגר האנרגיה של ישראל.

 

המסמך פורסם לראשונה באביב 2007 ומאז ועד לפרסום זה, באביב 2017, חלו התפתחויות בשלושה תחומים בעלי השפעה מהותית על הנתונים והמסקנות שהוצגו במהדורה הראשונה:

              התפתחות בחזית הטכנולוגיות להפקה וניצול של האנרגיה הסולארית.

התפתחויות אלה מאפשרות להשיג ביצועים העולים משמעותית על ביצועי העבר שניתן היה להפיק מיישום ההגירה למימן סולארי במימדים של היתכנות טכנולוגית, כדאיות תחרותית, יעילות
התהליכים, מימוש בר השגה ורווחיות ההשקעה
כפי שהם מפורטים במסמך.

              גילוי מאגרי הגז הטבעי במים הכלכליים של מדינת ישראל שבתכולתם די כדי סיפוק מרבית צרכי האנרגיה של המדינה. אלא ששדות הגז
פגיעים מבחינה ביטחונית והסתמכות עליהם כמקור אנרגיה עיקרי הופכת את המשק הישראלי לפגיע במידה שמעניקה יתרון ביטחוני חד משמעי למערכת אנרגיה מבוזרת המותקנת ונפרסת באזורים המאוכלסים ומוגנת במידת המיגון שמוענקת לאוכלוסיה.
זאת ועוד, הקמת מערכת אנרגיה כלל ארצית עפ"י הדגם הכלכלי המוצע במסמך, אשר מיישמת מעבר של המשק הישראלי מדלקים מבוססי פחמן לדלק מימני המופק מאנרגיה סולארית, עומדת בבירור בהצלחה כלכלית בתחרות עם השקעות הפיתוח, עלויות הייצור ומחירי ההתקנה והתחזוקה הנדרשים להקמת מערכת אנרגיה המבוססת על גז טבעי.מסיבות אלה ויתרונות נוספים ועקרוניים של המערכת הסולארית, המפורטים במסמך, אין ספק בתועלת שיפיקו משק המדינה  וצרכני האנרגיה מהגירה מיידית של המשק לשימוש באנרגיית מימן כמקור אנרגיה עיקרי.

הערה: את מערכת הגז נכון לפתח בעדיפות שנייה ולייעד את התכולה לייצוא כמנוף עסקי ומנוף מדיני.

              השינויים בשוק המטבע העולמי שחלו מאז הפקת המהדורה הראשונה של המסמך מחייבים עדכון של הערכים הכספיים לפיהם נבנה דגם המימון של המעבר למימן.

המבנה של הדגם הכלכלי שמוצג במסמך, עדיין תקף ומשום כך אפשר להניח שהפרמטרים שמשמשים לקבלת החלטות על התנעת המהלך תקפים גם כיום ומבוססים אפילו יותר וזאת על רקע ההתפתחויות שחלו בתקופה שחלפה, התפתחויות שהוזכרו לעיל.